woensdag 2 april 2014

Doen wat je moet doen

Doen wat je moet doen

Hé, nou heb je weer ‘Ja’ gezegd en je had nog zo met jezelf afgesproken dat niet meer te doen! Soms kom je in situaties terecht waar het lijkt dat iemand anders opeens aan jouw touwtjes trekt. Je voelt het al aankomen en denkt NEE maar je zegt  JA. Doordoor raakt je in disbalans en voel je, je rot.
Soms zeg je ‘ja’ omdat je andere mensen niet teleur wilt stellen, of omdat je overvallen wordt door een vraag.  Probeer de volgende keer wat afstand te scheppen voor jezelf en vraag om uitstel: ‘ik ga er nog even over nadenken’, later is het dan minder moeilijk om ‘nee, bedankt toch maar niet’ te zeggen. Je kunt dat zinnetje dan ook even voor jezelf repeteren. Sommige mensen zijn ook wel heel opdringerig en vasthoudend (dominant) in hun vraagstelling.  Zeg dat dan maar gewoon, ‘ik vind het niet fijn dat je, je vraag zo opdringerig stelt zo durf ik geen nee meer te zeggen’ , de vraagsteller is zich vaak helemaal niet bewust van zijn of haar manier van doen! 
Vaak zal hij of zij verschrikt reageren en excuses aanbieden, ‘zo heb ik dat niet bedoeld! Ik heb juist het beste met je voor!’ Blijf bij jezelf en laat je niet verleiden om (steeds door andere mensen) dingen te doen die je liever niet doet.

DOEN: repeteer wat zinnetjes in je hoofd
            schrijf op voor jezelf wat je wel en wat je niet wil doen 
            en wees streng voor jezelf  hou je aan de afspraak met jezelf






                                          tot de volgende good filin-post...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten